بسم الله الرحمن الرحیم- عدم درک صحیح از اسلام عزیز-#-8-اسلام جبری مسلک است- منظور از جبری مسلک یعنی کسانی که کنترول بر رفتار خود ندارند وسرنوشت رفتار انها را تعین میکند-اکثر مسلمانان بسیار متعجب میشوندکه تناسب بسیاردقیق بین ایمان وعمل که تعادل بسیارزیبائی دارد – بتوان انرا متهم به جبرگرائی یک طرفه کرد- شایداین عدم درک صحیح از اسلام به این علت رخ داده است که مسلمانان در هرحال چه اتفاقات خوب برای ایشان رخ دهد وچه اتفاقات بد خداوند قادرمطلق را تمجید وشکر گذاری میکنند- واین امر هم به این علت است که مسلمانان میدانند هراتفاقائی بر ای انها رخ دهد از جناب خداوند قادر مطلق است—خدائئ که علیم وحکیم است وجهان مخلوق رابخصوص جهان خلقت این جهانی را بخوبی میداند و زمانی که به این درک رسید میبایست بر خداوند منان اعتماد واطمینان کامل داشته باشد زیر ا هرچه اتفاق میافتد برای اوبهترین ها خواهد بود-به هر حال این امر به این معنا نیست که مسلمانان تصور وتفکری درباره عمل کردن در زندگانی خود ندارند—بلکه برعکس ان درست است- اسلام تنها ایمان را نمیخواهدبلکه عمل راهم میطلبد- مانند عبادات منظم همیشگی و روزه گرفتن – صدقه وانفاق کردند برایدرک عمیقتر ودقیقتر- در اسلام عمل دنباله ایمان وبخشی از ایمان است- اسلام بطور کل ان باورهای افراطی بعضی از مذاهب را که میاموزند که شما زمانی که مریض شدید نمی بایست به نزد دکتر بروید بلکه باید از طریق دعا شفارا از خداوند منان بگیرید- اسلام نسبت به عمل دیگاه مثبت دارد- وهمیشهمیاموزد که افراد در زندگانی خوداز اعمال مثبترا انتخاب کنند وبه ان عمل کنند واین امر مسلما انچه که پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم به امت خود اموخته است- وانها همین دستور را سرلوحه کار خود قرار دادند ودر انتشار دادن اسلام در ظرف کوتاهی از اندلس به مراکش اسلام را بسط دادند- اگرچه اسلام میاموزد که خداوند منان- بر اساس علم غیب میداند که افراد در اینده چه خواهند کرد-ولی اراده انسان ازاد خواهد بود- ومسلما خداوند منان که علیم است وحکیم است وعالم به علم غیب است وچه اتفاقاتی برای افراد در اینده رخ خواهد داد میداند چناچه کسی این حقایق را انکار کند وجود خداوند منان را انکار کرده است- واز طرفی اگر انسان اراده ازاد نداشته باشد این امر انسان را بی معنا میکند و کار خداوند منان غیر منطقی است که این انسان به اهدافی که ازپیش تعین شده است برسد وفلان کارها را انجام بده- در حالیکه شرایط برای انها از قبل فراهم نشده باشد- لذا اسلام از جبرگرائی مطلق بسیار دور است- اسلام تعلیم میدهد که انسان هدف اصیل ونهائی اش رسیدن به مظهر الهی شدن است وعلوم واگاهی خودرا از خداوندمنان بگیرد – ودر این چشم انداز وپرسپکتیو انسان کمتر به دنیای مادی توجه دارد وبیشتر دغدغه اش رسیدن به قرب الهی است وبر این اساس عبادت الهی ومتکی ئواعتماد به خداوندمنان ونپذیرفتن شرکباعث خواهد شدکه انسان خوف وحزنی نداشته باشد ودرضمن خواست خداوند بر ای بندگان خود بهترین ها خواهد بود- ازادی واقعی وپرسپکتیو وچشم انداز اسلامی به این معنا نخواهد بود که هیچ هدف ایداه الی نداشته باشید وتنها سر گرم غرایز خور وخواب وشهوت ثروت اندوزی باشید- بر خلاف نظر های رایج- ازادی یعنی قدرت کنترول بر ای هدف قراردادن اروزهای ومملوشدن انسان در حلالها در یک جاده خاص وقانونی است در این شرایط اروزها هماهنگ باخواسته الهی وانچه خداوند برای ما میخواهد خواهد بود در این شرایط یک شخص به ازادی واقعی وحقیقی نائل میگردد